BCE voor het Voortgezet Onderwijs

ZAPP kunst

Deze workshop is bedoeld voor klas 1,2 of 3. In een workshop van maximaal vijftien personen gaan de leerlingen actief deelnemen aan een kunstworkshop in dans, muziek, toneel of beeldende kunst. Workshops van een uur geven een korte introductie en hebben een krachtige spanningsboog. Workshops van twee uur of langer geven de mogelijkheid tot verdieping.

In overleg met de school wordt de inhoud gekozen, hieronder enkele suggesties;

Workshops van 1 uur

1. Dans: in een mum van tijd een korte dans leren. Streetdance / Hiphop / Popping’ Locking/Buikdansen
2. Muziek: je uitleven op een djembé/een musicalhit leren zingen/DJ-ing/maak je eigen rap
4. Theater: speel de slechtste toneelscène ever/speel een scène uit een bekende musical
5. Beeldende kunst: striptekenen

Workshops van 2 uur

1. Beeldende kunst: kleding ontwerpen/logo ontwerpen/een zelfportret maken
2. Muziek: spelen in een band/DJ-ing/Operaklas
3. Theater: een theatersport battle/presenteren kun je leren
4. Dans: hiphop/streetdance/breakdance

Brass in de Klas
De brassworkshop is bedoeld voor klas 3 en duurt 2 uur. Door docenten van het Centrum voor de Kunsten en Latin Culture Brass uit Spijkenisse wordt les gegeven in brassbandmuziek. Leerlingen maken kennis met slagwerk- en koperblaasinstrumenten die in een brassband worden bespeeld. Ze leren in de workshop de basisvaardigheden op deze instrumenten. Doel van de workshop is de beheersing van een aantal brassbandmelodieën en -ritmes, zodat ze in staat zijn die op gehoor na te spelen. Ook wordt gewerkt aan dynamiek (hard, zacht, langzaam, snel, kort, lang). In korte tijd wordt hen de kennis en technieken aangereikt om een brassbandcompositie uit te kunnen voeren. De docenten bepalen met de ervaring uit de lessen welke leerling slagwerk en welke koper speelt.

Multi Media: Sounddesign bij film
Deze workshop is bedoeld voor klas 2 of 3 en duurt 2 uur. De klas wordt in twee groepen verdeeld van ongeveer 15 deelnemers. De school kiest of er met foto, film, animatie of apps wordt gewerkt. In overleg bepalen we hoe we deze vakoverstijgend in gaan zetten. We willen leerlingen inspireren om foto’s en/of bewegende beelden te maken en daarmee inspelen op het creatieve proces van de leerlingen. Met de opgedane multimediale vaardigheden sluiten de leerlingen beter aan op de huidige beeldcultuur.